dinsdag 1 juni 2010

Hulpmiddelen voor zelf-inseminatie met donorzaad


Ik weet het, beste lezers: het is al maanden stil op mijn Donorblog!
 
Dat komt omdat ik het erg druk heb, maar ook omdat het eerste doel van deze blog was om mezelf te presenteren en zo in contact te komen met geschikte wensmoeders. Daaraan is momenteel geen gebrek.
 
Mijn tweede doel was om informatie te verstrekken over mijn ervaringen en om tips en informatie te geven over het doneren. Dat laatste schiet er dus wel bij in de laatste tijd.
 
Van mijn laatste ontvangster heb ik wat tips opgedaan voor het insemineren. Zo gebruikte ze vooraf het 'zaadvriendelijke glijmiddel' Preseed. Bij kunstmatige inseminatie is op zich natuurlijk geen glijmiddel nodig, maar het zaadvriendelijke aspect kan helpen om zwanger te raken, namelijk bij een lage zuurgraad van de vagina, waardoor de zaadcellen zouden 'doodslaan'. Ik hoef hier geen reclame te maken voor Preseed, dus kijk, denk en oordeel zelf of je hier iets aan zou hebben.
 
Daarnaast had ze een constructie gemaakt voor de inseminatie, waarbij op het spuitje een rietje (van een kartonnen melkpakje) werd bevestigd, verstevigd met een plastic roerstokje c.q. theelepeltje, zie de bijgevoegde foto's.
 
Er zijn overigens ook setjes te koop voor zelfinseminatie, maar het is twijfelachtig of die hun geld waard zijn. Ze zijn in Nederland te bestellen bij het bedrijf Lettix. Op het forum van Verlangennaareenkind heb ik er ooit over geschreven, zie: http://bravo.messageboard.eu/34155/viewtopic.php?p=659#659 en oordeel zelf.
 
Een andere tip, die ik niet kan bevestigen maar ze had het ergens op internet gevonden, is om het sperma uit het potje niet meteen in de spuit op te zuigen. De zaadcellen zouden namelijk eerst een paar minuten tot rust moeten komen, anders zwemmen ze zich kapot tegen de wand van het spuitje. Zaak is natuurlijk wel om het potje op temperatuur te houden, dus in je warme handen of tegen je lichaam.
 
Een punt van discussie is nog het kwartier blijven liggen met de benen oftewel de bips omhoog na het insemineren. Bij de spermabank die ik ken, acht men het nut daarvan onbewezen, en kunnen de vrouwen gelijk na de inseminatie opstaan en vertrekken. Een vrij recent onderzoek van het AMC Amsterdam (zie krantenknipsel hieronder) beweert dat een kwartier blijven liggen met opgetrokken benen de kans op zwangerschap met 50% zou verhogen. De mensen van de kliniek komen wel ervaren en vertrouwenwekkend over, maar zeker bij zelf thuis insemineren zou ik toch blijven liggen: baat het niet, dan schaadt het zeker niet.
De test betrof overigens de IUI-procedure. Ik weet daarvan de details niet, maar zou denken dat het ook voor andere vormen van inseminatie geldt.
 
Tot slot een tip voor de donoren (en andere wensvaders): op TV was niet lang geleden een programma over voeding en sex (ik meen bij LLINK), en daaruit bleek dat een wensvader die dagelijks twee flinke glazen zelfgemaakte 'smoothies' (nee, daarvan had ik nog nooit gehoord) dronk, binnen enkele maanden zijn zaadkwaliteit zo had verbeterd dat zijn vrouw na enkele jaren vruchteloos proberen, alsnog zwanger was geworden. Nu is mijn zaadkwaliteit redelijk volgens de deskundigen, maar voor de zekerheid ben ik nu ook aan de smoothies gegaan, weliswaar kant en klaar gekocht. Zoals gezegd: baat het niet, dan schaadt het zeker ook niet. Ze zijn zowiezo lekker en in alle gevallen gezond. Alleen vrij prijzig om dagelijks te kopen en te drinken...
 
Donor Wil

Klik op de afbeelding voor uitvergroting!
 

3 opmerkingen:

  1. Handig zulke tips. Zelf heb ik het geluk gehad om bij de eerste poging tot zelfinseminatie zwanger te worden. Er zat ongeveer 10 minuten tussen de zaadproductie door de donor en het moment dat ik het inbracht. In de tussentijd hield ik het potje warm tegen mijn buik. Ik ben ongeveer drie kwartier blijven liggen; en wat volgens mij heel belangrijk is, is dat ik in die tijd gemasturbeerd heb en een orgasme heb beleefd. De peristaltische bewegingen begeleiden het zaad naar de vaginamond, tevens verandert door het orgasme de samenstelling van je baarmoederslijm dat spermavriendelijker wordt. Als je te snel opstaat is naar mijn idee de kans groot dat een deel van het zaad terugvloeit naar buiten.
    Verder gebruikte ik gewoon een normale spuit zonder verlengstuk of opzetstuk ofzo.
    En verder moet je volgens mij ook gewoon geluk hebben. Ook onder normale stellen is het gebruikelijk dat het een half jaar duurt voordat het gelukt is.
    Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees verschillende dingen over zelfinseminatie. Ik heb begrepen dat je het sperma ongeveer 10 minuten moet laten staan bij kamertemperatuur in het afgesloten potje maar ik lees ook dat je het 10 minuten warm moet houden, kan iemand mij de goede manier vertellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo anoniem,
    Zeker niet op kamertemperatuur, maar warm houden in je handen of tegen je lichaam.
    Zoals ik schreef:
    "Een andere tip, die ik niet kan bevestigen maar ze had het ergens op internet gevonden, is om het sperma uit het potje niet meteen in de spuit op te zuigen. De zaadcellen zouden namelijk eerst een paar minuten tot rust moeten komen, anders zwemmen ze zich kapot tegen de wand van het spuitje. Zaak is natuurlijk wel om het potje op temperatuur te houden, dus in je warme handen of tegen je lichaam."
    Maar 10 minuten wachten lijkt me wat overdreven lang. Eer de donor zijn broek heeft opgetrokken, handen gewassen en je het potje heeft overhandigd, en je hem de deur uit hebt gewerkt en je op je slaapkamer bent en op bed zit, is genoeg tijd verstreken dunkt me, en kun je het sperma in het spuitje opzuigen. Ik denk toch beter te vroeg dan te laat, want in de natuur gaat het direct van het ene warme lichaam over in het andere.

    BeantwoordenVerwijderen